Innowacyjne podejście do własnej aktywności edukacyjno – zawodowej. To cel kolejnej, już jedenastej edycji toruńskiej Pedagogicznej Konferencji Studenckiej, w skrócie PKS. Gdzie nim pojedziemy?
Organizatorzy konferencji, czyli Sekcja Andragogiczna Studenckiego Koła Naukowego Pedagogów WNP UMK oraz studenci Wydziału Nauk Pedagogicznych, będą chcieli zwrócić uwagę na możliwości wykorzystania nietradycyjnych metod pracy, dzięki którym swoje zainteresowania i pasje można łączyć z działalnością zawodową. Ukazując je, studenci będą chcieli udowodnić, że rozwijanie własnego warsztatu pracy może być równoznaczne z samorozwojem na wielu polach.
O tym dlaczego tak ważny jest wszechstronny rozwój człowieka we współczesnym świecie powiedziała nam koordynator konferencji dr Anna Kławsiuć-Zduńczyk:
Współcześnie nasz rozwój nie może podążać tylko w jednym kierunku. Stale zmieniająca się rzeczywistość, w tym zawodowa, obliguje nas do zdobywania zróżnicowanych doświadczeń, kompetencji, kwalifikacji, które mogą okazać się przydatne w różnych momentach naszej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Kreatywne podejście do swojego rozwoju polega na stałym poszukiwaniu, odkrywaniu, tworzeniu i wykorzystywaniu możliwości, które wzbogacają naszą biografię. Innowacyjne formy rozwoju to poszukiwanie nowych lub przekształcanie znanych nam metod uczenia się, pracy, samorozwoju. W kontekście pedagogiki to m.in. poszukiwanie niekonwencjonalnych metod pracy, które stanowią urozmaicenie dla tradycyjnego podejścia do edukacji.
Poprzez wystąpienia, postery i warsztaty organizatorzy konferencji będą chcieli pokazać, że praca z drugim człowiekiem może być nie tylko pożyteczna, ale i różnorodna i ciekawa. Będą temu służyć przykłady niestandardowych metod pracy z różnymi grupami odbiorców – niepełnosprawnymi, dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Program PKS-u, jak mówi Anna Kławsiuć-Zduńczyk, jest wynikiem zainteresowań, aktywności i doświadczeń studentów. Przez to prelegenci i prowadzący warsztaty dotkną autentycznych problemów, kwestii ważnych dla osób uczących się, lecz już poważnie myślących (co nie znaczy, że nie kreatywnie) o własnej przyszłości.
PKS – jak wygląda rozkład jazdy?
Konferencja, tak jak w poprzednich latach, składać się będzie z trzech części: plenarnej, posterowej i warsztatowej.
Jak powiedziała nam Anna Kławsiuć-Zduńczyk, konferencja połączy teorię z praktyką, okazując się przydatną nawet dla studentów powoli przygotowujących się (lub dopiero przygotowujących się do przygotowywania :)) do zbliżającej się sesji egzaminacyjnej:
Podczas konferencji uczestnicy będą mieli okazję wysłuchać wystąpień m.in. na temat możliwości dydaktycznego i terapeutycznego wykorzystania sztuki, teatru, książki w pracy z różnymi grupami odbiorców, w tym z osobami niepełnosprawnymi. Atutem naszej konferencji jest możliwość wysłuchania teoretycznych treści podczas sesji plenarnej i poznania ich praktycznego zastosowania na zajęciach warsztatowych. Spośród 6 propozycji znajdzie się warsztat poświęcony dramie, bajkoterapii, metodom pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, ze spektrum zaburzeń autystycznych, a także, szczególnie przydatny studentom w kontekście zbliżającej się sesji, trening pamięci.
W trakcie sesji posterowej studenci zaprezentują z kolei innowacyjne formy rozwoju. W ten sposób będzie się można przekonać, że jeśli pewne formy pracy nie są ujęte w podręcznikach dla przedstawicieli różnych zawodów nie oznacza, że one nie istnieją.
Program PKS
Oto szczegółowy program konferencji, która odbędzie się na Wydziale Nauk Pedagogicznych UMK:
09:00 – 9:30 Rejestracja uczestników
09:30 – 11:30 Sesja plenarna
Uroczyste rozpoczęcie konferencji, Aula Darwina (nr 173a) – Dr hab. Piotr Petrykowski prof. UMK, Dziekan Wydziału Nauk Pedagogicznych
Maria Mazurkiewicz, Kujawsko-Pomorski Wicekurator Oświaty
Wiktoria Kabat – Kreatywne nauczanie drogą do sukcesu wychowawczego
Anna Kuczerowska – Drama jako metoda rozwoju osobowości
Anna Pawlak, Sandra Lesiakowska – Arteterapia drogą do samorozwoju
Ewelina Romianowska – „Aktorka to JA” – wizerunek aktorstwa w oczach osób niepełnosprawnych intelektualnie – raport z badań
Ewelina Mechuła – Innowacyjne formy aktywizacji osób z niepełnosprawnością
Małgorzata Piekarska – Rodzaje metod terapeutycznych i usprawniających funkcjonowanie osób z autyzmem
Martyna Lewandowska – Znaczenie książki w całożyciowym rozwoju człowieka
11:30 – 12:30 Sesja posterowa
Nikola Wachowicz – Pałac pamięci jako forma organizacji wiedzy
Anna Kuczerowska – Tablica interaktywna w edukacji
Ewelina Romianowska, Joanna Romianowska – 3T – Terapia, Teatr, Twórczość
Małgorzata Krupa, Weronika Pakosz – Bajkoterapia jako metoda pobudzająca wyobraźnię i kreatywność dziecka
Martyna Lewandowska – Spotkania z książką w Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej w Gąbinie
Ewelina Mechuła – Warsztaty terapii zajęciowej jako szansa na rozwój
Przerwa kawowa
12:30 – 14:30 Sesja warsztatowa
Ewelina Romianowska, Joanna Romianowska, Katarzyna Kałużna – Warsztaty teatralne jako metoda wspierania rozwoju
Aleksandra Miziołek, Kinga Karpińska, Agata Litwinienko – Drama jako metoda aktywizacji
Ewelina Moziakowska, Małgorzata Krupa, Weronika Pakosz – Bajkoterapia jako forma wspierania rozwoju dzieci
Wiktoria Kabat, Ewelina Mechuła – Trening pamięci za pomocą kreatywnych metod pracy
Ewelina Janowicz, Sylwia Grabowska – Metody pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Katarzyna Stasiak, Mateusz Smieszek – Wykorzystanie metod alternatywnych w pracy z osobami ze spektrum zaburzeń autystycznych
14:45 – 15:00 Oficjalne zakończenie konferencji
Dokładny opis wystąpień i warsztatów zobaczycie na stronie konferencji.
Organizatorzy do udziału w konferencji zapraszają wszystkich studentów, nauczycieli, przedstawicieli organizacji pozarządowych i innych instytucji edukacyjnych, dla których tematyka konferencji jest ważna „z punktu widzenia rozwoju osobistego i zawodowego”.
Zainteresowani mogą zarejestrować się pod tym adresem.
Dołączcie do wydarzenia na Facebooku.
XI Pedagogiczna Konferencja Studencka – gdzie i kiedy?
Gdzie? Wydział Nauk Pedagogicznych, ul. Lwowska 1
Kiedy? 25 maja 2017 r., godz. 09:00 – 15:00.
Wstęp bezpłatny