Ta informacja zaskoczyła wszystkich, włącznie z osobami bezpośrednio nią zainteresowanymi, czyli redaktorów UMK TV. O czym mowa? O treści dokumentu, które redakcji uczelnianej telewizji przekazał opiekun telewizji Roman Tondel.

Pismo od władz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika informowało o zmianie logo i nazwy UMK TV. Jest to o tyle ciekawe, że zmiana nazwy i logo nastąpiła bez konsultacji przeprowadzonych z członkami uczelnianej telewizji. W sprawie zabrał głos były redaktor naczelny UMK TV, Piotr Knut. Był on zdumiony nie tylko brakiem konsultacji zmiany logo i nazwy telewizji, ale i sposobem przekazania informacji o zmianach.

UTI… żart, niedowierzanie

Z kolei obecna redaktor naczelna telewizji, Adrianna Kuśmierska o wszystkim dowiedziała się przed 1 kwietnia. – Początkowo myślałam, że to żart – przyznaje. – Niestety, później okazało się, że to prawda.

UMK TV ma teraz nazywać się Uniwersytecką Telewizją Internetową, w skrócie UTI.

Tak Piotr Knut w rozmowie z nami szczegółowo opisuje swoją pierwszą reakcję

Na początku było niedowierzanie, później zdziwienie, a na końcu gniew. Pojawiło się w mojej głowie wiele pytań – skąd taka decyzja, czy redakcja zrobiła coś źle, a może nasze działania promocyjne nie spodobały się Uniwersytetowi? Takie decyzje nie są przecież podejmowane bez przyczyny. Przez kilka lat zapewniano nas, że robimy świetną promocję, pokazujemy przyszłym studentom, jak fajne może być studiowanie w Toruniu. I nagle przychodzi wiadomość, która zniszczyła we mnie poczucie dobrze wykonanego zadania. Bo jak inaczej nazwać sytuację, w której pojawia się na biurku w redakcji wydrukowana kartka z logiem i informacją: „To jest nowe logo UMK TV”? Można było nas zaprosić, przedstawić sytuację, bo aktualnie przedstawiona „propozycja” graficzna jest nie do zaakceptowania i nie da się jej wykorzystać w medium, jakim jest telewizja.

Na pytanie o reakcje członków redakcji Adrianna Kuśmierska mówi, że najlepszym określeniem było „niedowierzanie” – Wszyscy z redakcji byli zaskoczeni informacją o zmianie, dowiedzieliśmy się o niej od opiekuna koła. I zanim podjęliśmy jakieś działania, na stronie festiwalu, na którym jesteśmy jednym z patronów medialnych, widnieje już nasze „nowe” logo.

Logo UMK TV zmienione w trakcie prac nad jego odświeżeniem

Trzeba dodać, że w ostatnim czasie jedna z członkiń redakcji zajmującą się grafiką pracowała nad odświeżeniem loga. – Nie jest to praca, którą można wykonać w 5 minut. Nasze logo znajduje się we wszystkich niezbędnych elementach każdego materiału, który realizujemy. Są to wszelkie animacje, grafiki czy napisy – mówi Kuśmierska.

Piotr Knut jest rozczarowany nowym logiem i nazwą studenckiego medium. – Zmieniono nie tylko logo, ale i nazwę. Z UMK TV staliśmy się Uniwersytecką Telewizją Internetową. To zmiana dla nas bardzo radykalna, przez którą tracimy w zasadzie swoją tożsamość – twierdzi były naczelny.

Nowe logo Radia Sfera i UTI, dawniej UMK TV wygląda tak samo, jak logo Uniwersytetu. Adrianna Kuśmierska zwraca uwagę na kontrowersje, jakie wzbudziła zmiana logo uczelni, a następnie zastąpienie poszczególnych logo wydziałowych. – Nie uważam, aby takie ujednolicenie systemów wizualnych mediów studenckich wyszło na dobre – dodaje. – Radio Sfera działa od 20 lat, pracowało nad swoją rozpoznawalnością, charakterystycznym logo, które teraz ma zostać zastąpione. Podobnie jest w naszym przypadku. Działamy od 8 lat, nasi widzowie znają nas – jeśli nie dzięki nazwie, to zapamiętują właśnie nasze logo.

Jakie jest stanowisko uczelni w tej sprawie? Rzecznik prasowy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, dr Marcin Czyżniewski powołuje się na trwające długo dyskusje nad kształtem nowego systemu identyfikacji wizualnej, który swego czasu wzbudził ogromne emocje toruńskiej społeczności akademickiej.

Zmiany logo są wynikiem przyjęcia przez Senat, po prawie dwuletniej  dyskusji, nowego systemu identyfikacji wizualnej. Zgodnie z nim, wszystkie jednostki UMK posługują się wspólnym logo. Materiały  zawierające dotychczasowe znaki, tak w przypadku całego UMK, wydziałów jak i redakcji, zachowują ważność do czasu ich wyczerpania.

Zmiana logo, co potwierdza rzecznik prasowy UMK, ma dotyczyć także kół naukowych działających przy wydziałach Uniwersytetu. Nie poznaliśmy jeszcze dokładnego terminu wprowadzania zmian.

Impreza pod patronatem trzech instytucji o tym samym logo – to możliwe

Były redaktor naczelny UMK TV snuje możliwe scenariusze rozwoju sytuacji, jakie ta zmiana może spowodować. – Wystarczy sobie wyobrazić, co się stanie, gdy na jednym plakacie promującym wydarzenie uniwersyteckie organizatorami będą Uczelnia, Radio Sfera i UMK TV – zastanawia się Piotr Knut. – Zobaczymy trzy identyczne loga z ciągiem różnych napisów, napisanych mała czcionką. Jak wiadomo, większość ludzi jest wzrokowcami – mało kto sprawdzim czym różnią się te trzy identyczne kropeczki. Tak naprawdę poza kartą z wydrukiem nie przekazano nam żadnej informacji. To my jako pierwsi powinniśmy taką zmianę ogłosić, a z tego co zdążyłem zauważyć, nowe logo krąży już po sieci.

Adrianna Kuśmierska uważa, że w pierwszej kolejności informacja powinna zostać przekazana oficjalnie przedstawicielom Radia Sfera i UMK TV – Nie mieliśmy możliwości, aby w jakikolwiek sposób się na to przygotować, bo wszystko odbyło się bez naszego udziału.

Redaktor naczelny Radia Sfera, Patryk Przybyłowski w rozmowie z nami potwierdził, że zmiana logo studenckiej rozgłośni nie została skonsultowana z członkami redakcji.

 Co dalej?

Piotr Knut twierdzi, że władze uczelni powinny porozmawiać z twórcami tego pomysłu. Dziennikarze studenckiej telewizji nie mieli możliwości zapoznania się z nimi. To zdaniem byłego naczelnego UMK TV mówi o tym, że studenci dla uczelni nie są najważniejsi. Jego zdaniem, sytuacja ta może zobrazować to, w jaki sposób „jako firma nie ogłaszać decyzji światu”. Redakcje studenckich mediów powinny zdaniem Knuta robić swoje. – Tworzyć materiały, szkolić przyszłych dziennikarzy, operatorów, grafików. Takie zamieszanie jest niepotrzebne, wybija nas z rytmu pracy – podkreśla. – Powiem tylko, że po tym co się wydarzyło, nie będzie łatwo przekonać się do tworzenia materiałów pod nowym logo i nową nazwą.

Redaktor naczelna na razie nie konkretyzuje działań, jakie podejmie w tej sprawie redakcja, jednak zapowiada, że zrobią wszystko, by zaangażowanie, poświęcenie i ciężka praca byłych i obecnych redaktorów, którzy od 8 lat budowały studencką telewizję od podstaw nie poszły na marne. Jednym z elementów tej pracy było stworzenie charakterystycznego logo i nazwy, która będzie zapamiętywana. Dlatego teraz tak nagła zmiana tych dwóch ważnych elementów wywołuje poruszenie redakcji UMK TV. A może już UTI?