Minęło wiele czasu od chwili, kiedy w polskiej sieci pojawił się pierwszy serwis społecznościowy. Miało to miejsce w 2001 roku i niebawem miną dwie dekady od tego momentu. Wiele się w tym czasie zmieniło w sferze social media w polskim internecie. Z jakich stron korzystamy obecnie i kto jest aktywnym użytkownikiem serwisów społecznościowych?

3,5 mld użytkowników serwisów social media na świecie

Z raportu Global Digital 2019 roku przygotowanego przez We Are Social i Hootsuite wynika, że na świecie jest około 4,390 mld ludzi, którzy korzystają z sieci. To 2/3 globalnej populacji. Wraz ze wzrostem liczby internautów automatycznie rośnie liczba użytkowników mediów społecznościowych. Dla wielu internautów są one tożsame z internetem jako takim. Raport wskazuje, że ze sfery social media w skali globalnej korzysta około 45 proc. populacji, czyli jakieś 3,5 mld osób.

Wiemy więc, jak przedstawiają się statystyki korzystania z serwisów społecznościowych na świecie, a jak jest w Polsce? Użytkownicy sieci to 79 proc. populacji, z kolei z internetu mobilnego korzysta 69 proc. Polaków. Aż 18 mln rodaków (spośród nieco ponad 38 mln) według raportu „Digital 2019: Poland” autorstwa Hootsuite i We Are Social korzysta z serwisów społecznościowych. 16 mln z nich robi to za pośrednictwem urządzeń mobilnych, w tym głównie smartfonów. Mamy też dostęp do coraz szybszego internetu np. światłowodowego w UPC.

Facebook na pierwszym miejscu wśród Polaków

W 2001 roku, kiedy powstał w Polsce pierwszy serwis społecznościowy Fotka.pl, nikt pewnie nie przypuszczał, że sfera social media rozwinie się do takiego stopnia. W naszym kraju największą popularnością cieszą się serwisy społecznościowe:

l  Facebook – amerykański potentat w branży social media ma w Polsce 17 mln użytkowników, w tym 52 proc. kobiet i 48 proc. mężczyzn;

l  Instagram – 6,80 mln użytkowników, z czego 58 proc. to kobiety, a 42 proc. mężczyźni;

l  Snapchat – 3,80 mln użytkowników, przy czym 58 proc. to kobiety, a 41 proc. mężczyźni;

l  LinkedIn – 3,30 mln użytkowników, 48 proc. kobiet i 52 proc. mężczyzn;

l  Twitter – 934 tys. użytkowników, z czego 32 proc. to kobiety, a 68 proc. mężczyźni.

Bardziej aktywne w serwisach społecznościowych są kobiety, choć różnice są tylko kilkuprocentowe. Jedynie w przypadku Twittera wyraźnie częściej sięgają mężczyźni niż przedstawicielki płci pięknej.

Również w badaniach prowadzonych przez Eurostat – europejski urząd statystyczny – na pierwszym miejscu plasuje się serwis społecznościowy stworzony przez Marka Zuckerberga. Urząd ten wyliczył, że na koniec 2018 roku 56 proc. mieszkańców Unii Europejskiej w wieku od 16 do 74 lat regularnie korzystało z serwisów społecznościowych. W grudniu 2018 roku Facebook docierał do 76,47 proc. polskich internautów, czyli było ich o około 6 punktów procentowych mniej niż rok wcześniej. Na drugim miejscu uplasował się Instagram, docierający do ponad 25 proc. użytkowników, a na trzecim – Wykop.pl, z którego korzystało niemal 19 proc. internautów. Różnice pomiędzy tymi raportami mogą wynikać z przyjęcia innej metodologii badania.

Eurostat informuje, że co drugi Polak korzysta z mediów społecznościowych. Mniej aktywni w serwisach social media są mieszkańcy Słowenii, Włoch czy Francji. Liderami pod względem regularnego korzystania z mediów społecznościowych są mieszkańcy Danii, gdzie prawie 8 na 10 obywateli jest wręcz uzależnionych od mediów społecznościowych.

Kto korzysta z serwisów społecznościowych w Polsce?

Użytkownikami serwisów społecznościowych w Polsce są według raportu „Cyfrowy wzrost w 2019 roku” przede wszystkim ludzie młodzi, w wieku od 18 do 24 lat oraz od 25 do 34 lat. Gemius podawał, że w grudniu 2018 roku Facebook docierał do 76,74 proc. polskich internautów.