Od 2017 r. znikną ulgowe bilety na przejazdy wieloma pociągami i autobusami. Jest to efekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym z 2010 r.

Przepisy obowiązującej obecnie ustawy zakładają wypłacanie rekompensaty każdemu przewoźnikowi, który stosując ulgi ustawowe dla pasażerów, zgłosi stosowne roszczenie.

Od 1 stycznia 2017 roku, jak informuje jako pierwszy portal nie-pelnosprawni.pl, ustawa ogranicza stosowanie ulg przejazdowych do pociągów i autobusów o charakterze użyteczności publicznej, tzn. takich, których uruchomienie zostaje zlecone przez organizatora transportu, którym jest minister, sejmik wojewódzki lub rada powiatu. To właśnie te organy ustalają, w których, przewidzianych w planach transportowych, środkach komunikacji będą stosowane ulgi na zakup biletów. Pozostałe autobusy i pociągi działać będą na zasadach komercyjnych, czyli bez żadnych ulg. Wyjątkami mogą się okazać sytuacje, kiedy przewoźnik z własnej woli zastosuje ulgę handlową, tzn.  zaoferuje upust cenowy na zakup danego biletu.

Ulgi ustawowe dla studentów, uczniów, osób niepełnosprawnych i emerytów znikną tym samym z wielu połączeń. Są to wszystkie dalekobieżne kursy PKS, większość autobusowych linii kursujących pomiędzy powiatami jednego województwa oraz wewnątrz powiatów, również pociągi EIC oraz EIC Premium (Pendolino), pewne połączenia TLK jak np. na trasie Warszawa-Łódź.

Problem dla uczniów, studentów czy niepełnosprawnych może zacząć się w momencie, kiedy powiat nie opracuje planu transportowego, czyli strategii realizowania komunikacji publicznej. Może to grozić np. likwidacją mniej rentownych połączeń. Toruński plan transportowy został opublikowany we wrześniu 2013 r.  Z uwagi na prognozowane zapotrzebowanie na przewozy kolejowe międzywojewódzkie (55 mln pasażerów w roku 2025 przy wzroście przewozów wynoszącym 9,34% w stosunku do roku 2010) najprawdopodobniej nie zostaną zlikwidowane żadne wojewódzkie połączenia kolejowe. Tak przynajmniej można przeczytać w Planie Transportowym powiatu toruńskiego:

Plan Transportowy określa następujące możliwe warianty rozwoju przewozów kolejowych:
– wariant minimalny – utrzymanie oferty na obecnym poziomie – w odniesieniu do Torunia w praktyce jest to jedyny rozważany wariant;
– wariant maksymalny – w odniesieniu do Torunia oferta jak w wariancie minimalnym;
– wariant prawdopodobny – w odniesieniu do Torunia oferta jak w wariancie minimalnym.

Nie wiadomo jednak jak wpłynie to na ulgi obowiązujące obecnie na połączeniach pociągowych i autobusowych.

Ustawa ta nie dotyczy komunikacji miejskiej, ponieważ organizacja takiego transportu jest obowiązkowa, a więc ulgi również są obligatoryjne.

Wedle informacji udzielonej portalowi nie-pelnosprawni.pl przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa prowadzone są „prace nad uporządkowaniem przepisów w tym zakresie”, a także, że Senat równolegle do Ministerstwa przygotowuje projekt przesuwający wejście w życie ustawy na 1 stycznia 2018 r.

W tym czasie MIB przygotuje projekt ustawy, który wyeliminuje zagrożenia związane z wejściem w życie niekorzystnych dla pasażerów przepisów.

Równocześnie rzecznik prasowa Ministerstwa, Elżbieta Kisil, poinformowała, że obecnie nie można przedłożyć opinii publicznej projektu zmian. Wiele wskazuje więc na to, że po nagłośnieniu sprawy przez portal nie-pelnosprawni.pl rząd zaczął intensywnie pracować nad projektem mogącym wywołać sprzeciw wielu grup społecznych, w tym także studentów w liczbie ok. 1 mln 405 tys. osób (stan na listopad 2015 r.). W praktyce może to oznaczać likwidację ulg w cenach biletów obowiązujących na dalszych trasach, na których studenci poruszają się pociągami Intercity lub TLK.

Należy nadmienić, że zmiana nie obowiązuje, co znamienne, posłów i senatorów.

Tutaj możecie zapoznać się z treścią ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym.

[Fot. Mateusz Kosowicz]