Jak poprawnie ustalić cenę sprzedaży konkretnej usługi? Na co zwrócić przy tym uwagę? To pytania, które zadaje sobie bardzo wielu przedsiębiorców. Na szczęście jest bardzo konkretny model, który pozwala na to, aby we właściwy sposób takie ceny ustalić i co najważniejsze – aby na danej usłudze zarobić. Jaki to model? Poniższy artykuł nakreśli państwu to, jak skutecznie i bez najmniejszych problemów ustalić cenę sprzedaży w  taki sposób, aby jednocześnie była ona korzystna dla klienta, jak również dla nas, jako sprzedających.

Przede wszystkim – poznaj swoją konkurencję

Nie jesteśmy na rynku sami – o tym musi pamiętać każdy przedsiębiorca. Usługodawców w naszej branży może być co najmniej kliku, a zazwyczaj jest ich kilkunastu lub nawet kilkuset. Musimy zatem zorientować się, jakie ceny za podobne lub takie same usługi, oferuje nasza konkurencja. Nasz potencjalny klient, będzie w pierwszej kolejności patrzył na cenę, którą musi zapłacić. Nie ma co się oszukiwać, sami też nierzadko myślimy bardzo podobnie. Jeśli zatem będziemy wiedzieli, jak mniej więcej kształtują się ceny na rynku za podobne lub takie same usługi, wówczas, będziemy mieli jasny punkt odniesienia jaką cenę maksymalnie za daną usługę możemy klientowi zaproponować. Nigdy jednak nie będzie ona taka sama.

Roboczogodziny czyli czas pracy potrzebny na wykonanie usługi

Kiedy przykładowo zlecamy komuś remont naszego mieszkania, to cena zawsze obejmuje dwa aspekty. Jednym z nich jest tak zwana „robocizna”, czyli czas pracy, który będzie niezbędny do wykonania np. malowania ścian, czy położenia płytek. W każdym biznesie jest tak samo. Jeśli przykładowo, sprzedajemy usługi fryzjerskie, musimy umieć oszacować czas, który będzie niezbędny do np. przystrzyżenia włosów, wymodelowania ich czy tez położenia farby. Nie uprawiamy wolontariatu, a powiedzenie „Czas to pieniądz” nie wzięło się z powietrza. Przy ustaleniu czasu poświęconego na wykonanie danej usługi, musimy też brać pod uwagę to, ile osób jest zaangażowanych w projekt oraz jaką pracę one wykonują – im też przecież musimy zapłacić. To drugi etap, niezbędny do właściwego ustalenia ceny sprzedaży.

Marża, czyli nasz zysk

Ostatnim etapem, jeśli chodzi o ustalenie realnej ceny sprzedaży konkretnej usługi, jest nasza marża. To kwota, którą my jako przedsiębiorcy na danej usłudze potencjalnie zarobimy. Nie może być ona jednak zbyt wygórowana. Powinna być adekwatna do tego, jaki czas pracy włożyliśmy w wykonanie danej usługi a także – jak prezentuje się jej jakość. Indywidualne podejście do klienta, też ma tutaj niemałe znaczenie. Podobnie przyznane przez nas rabaty. Wszystko to, musi się jednak składać na realny zysk, jaki będziemy mieli ze sprzedaży konkretnej usługi.

[Artykuł sponsorowany]